Atasi sindrom menopaus…

Atasi sindrom menopaus…


Monopaus adalah sindrom yang sangat menegangkan dan cukup menganggu kebanyakan kaum wanita. Sakit kapala, berkeringat ataupun tulang yang mula rapuh adalah antara gejala monopaus.  Oleh kerana itu selain dengan datangnya saat monopaus, kadang-kadang ia juga mengundang pelbagai jenis penyakit.
Untuk itu anda harus segera mengatasinya dengan pelbagai cara agar semua masalah dapat diatasi.  Satu cara mengatasi ialah dengan mengambil makanan yang bergizi.  Sumber makanan yang dapat mengatasi hal tersebut di atas atara lainnya makanan yang berbahan dasar seperti tempe, tauhu dan susu segar.
Makanan diatas semuanya mengandungi ’isoflavon’, suatu kandungan bahan yang mampu mencegah serangan kanser pada wanita usia monopaus selain itu juga kekacang, bawang putih, bijirin, kentang( berguna untuk mengurangkanjerawat atau mengatasi wajah berminyak yang biasa dialami wanita monopaus), buah-buahan seperti epal, betik,limau ataupun kurma.  Jika memang merasa keperluan kalsium amat penting untuk mencegah pereputan tulang belum mencukupi, maka makanan tambahan (suolimen) kalsium juga boleh diambil untuk memenuhi keperluan tersebut.


Comments

Popular posts from this blog

refleksologi kaki

APA ITU TENAGA NUKLEAR?

MARI INGAT SIRI ELEKTROKIMIA